Rozmowa w kancelarii. O co spyta Was ksiądz przed ślubem?
Kościół pragnie pomóc przyszłym małżonkom – podkreślił bp Ryszard Kasyna, przewodniczący Rady Prawnej KEP w związku ze zmianami w przeprowadzaniu […]
Kościół pragnie pomóc przyszłym małżonkom – podkreślił bp Ryszard Kasyna, przewodniczący Rady Prawnej KEP w związku ze zmianami w przeprowadzaniu rozmów kanoniczno-duszpasterskich z narzeczonymi przed zawarciem małżeństwa. Nowe przepisy w tym obszarze wejdą w życie 1 czerwca 2020 roku w Kościele katolickim na terenie Polski.
Briefing prasowy nt. Dekretu ogólnego Konferencji Episkopatu Polski w tym temacie odbył się 10 lutego br. Na wstępie bp Kasyna podkreślił, że nowe wytyczne nie wprowadzają żadnych rewolucyjnych zmian do istniejących już przepisów. – Kościół pragnie jedynie pomóc młodym i być przy nich blisko, by ten sakrament był zawarty w sposób ważny i godziwy – powiedział duchowny.
Po co nowe regulacje?
Celem wprowadzonych regulacji jest m.in. lepsze rozeznanie sytuacji w jakiej znajdują się narzeczeni. Duchowny, który przeprowadza rozmowę duszpasterską, powinien zadać narzeczonym także dodatkowe pytania tak by wywiązał się dialog, w oparciu o który można ocenić, czy intencje młodych są szczere, zgodne z prawdą o małżeństwie, tak jak o nim naucza Kościół, oraz czy mogą oni sposób ważny i godziwy zawrzeć związek małżeński – tłumaczy profesor prawa kanonicznego, Ks. Piotr Majer, prof. Uniwersytetu Papieskiego Jana Pawła II.
Nowe instrukcje zastąpią dawne, obowiązujące od trzydziestu lat, przepisy zawarte w Instrukcji KEP o przygotowaniu do małżeństwa w Kościele katolickim. Jak dodał, celem nowej regulacji jest dostosowanie przepisów prawa partykularnego do nowych wyzwań, z którymi narzeczeni i duszpasterze stykają się w zmieniającej się sytuacji religijnej, społecznej i cywilnoprawnej
Co nowego?
Nowości w protokole polegają również na wprowadzeniu obowiązku rozpoczęcia spisywania protokołu od wspólnej modlitwy. Narzeczeni muszą też złożyć przysięgę mówienia prawdy. – Ma to na celu podkreślenie znaczenia tego aktu. Chodzi też o to, by spisanie protokołu nie było traktowane jako czynność wyłącznie biurokratyczna i mechaniczna. Ksiądz musi poświęcić odpowiedni czas na rozmowę, osobno z narzeczonym, osobno z narzeczoną – tłumaczy ks. Majer.
W dokumencie pojawiły się też szczegółowe wytyczne na temat procedury postępowania w sytuacjach nietypowych. – Wśród nich jest np. ślub z osobą innego wyznania, ślub z osobą niewierzącą, a także zasady jak postępować w przypadku kiedy któreś z narzeczonych było już wcześniej w związku z inną osobą, np. w małżeństwie cywilnym lub w konkubinacie – wyjaśnił ks. Majer.
Dodał również, że nowością jest wprowadzenie przepisu dotyczącego obowiązku spisania protokołu w parafii, w której para bierze ślub.
Źródło: KAI
Poniżej pełna lista pytań zawarta w protokole badania narzeczonych.
Dane personalne
- nazwisko
- imiona
- imię i nazwisko ojca, ewentualnie nazwisko rodowe
- imię i nazwisko matki, ewentualnie nazwisko panieńskie
- obywatelstwo
- data i miejsce urodzenia
- data i parafia chrztu
- rok i parafia I Komunii św.
- data i parafia bierzmowania
- parafia, w której aktualnie spełniasz praktyki religijna (wezwanie i miejscowość)
- miejsce faktycznego aktualnego zamieszkania (dokładny adres i parafia) od kiedy tam mieszkasz
- miejsce stałego zamieszkania (dokładny adres)
- miejsce, adres i czas poprzedniego zamieszkania
- miejsce i adres zamieszkania rodziców (dotyczy małoletnich)
- stan cywilny
- wykształcenie
- wykonywana praca
Pytania o wyznanie
- wyznanie (obrządek)
- Czy uważasz się za osobę wierzącą? Czy spełniasz praktyki religijne? Jak często?
- Czy zamierzasz przed ślubem przystąpić do sakramentu pokuty i przyjąć Komunię św.?
- Czy uznajesz zasady moralności chrześcijańskiej?
- Czy ukończyłeś katechizację?
Pytania o waszą znajomość
- Od jak dawna narzeczeni się znają?
- Kiedy podjęli decyzję o zawarciu małżeństwa?
- Czy rodziny narzeczonych się znają?
- Czy rodzice (opiekunowie) wiedzą o zamiarze małżeństwa?
- Czy wyrażają zgodę? Jeżeli nie, dlaczego?
Pytania o ewentualne przeszkody małżeńskie
1. Przeszkody niezdolności fizycznej
- Czy uważasz, że jesteś zdolny(a) do pożycia małżeńskiego i do tego by mieć własne dzieci?
2. Przeszkoda węzła małżeńskiego
- Czy zawierałeś(aś) ślub cywilny lub religijny, ewentualnie żyłeś w konkubinacie z inną osobą?
- Jeśli nupturienci już zawarli ze sobą związek cywilny – dlaczego nie zawarli wówczas małżeństwa kanonicznego?
3. Przeszkody wynikające z relacji międzyosobowych
- Czy narzeczeni są ze sobą spokrewnieni lub spowinowaceni? Jeśli tak, to w jakim stopniu?
- Czy nie zachodzi przeszkoda przyzwoitości publicznej? Czy narzeczeni nie pozostawali z krewnymi drugiej strony w nieważnym małżeństwie lub w konkubinacie?
- Czy między narzeczonymi nie pozostają ze sobą w relacji rodzicielstwa lub rodzeństwa na skutek adopcji?
- Czy nie ma przeszkód pokrewieństwa duchownego? Czy narzeczeni nie pozostają względem siebie w relacji w związku z sakramentem chrztu św.?
4. Przeszkody wynikające z zobowiązań natury religijnej
- Czy narzeczony nie przyjął święceń?
- Czy narzeczeni nie składali wieczystego publicznego ślubu czystości w instytucie zakonnym?
Pytania o ewentualne wady aktu woli zawarcia małżeństwa
- Dlaczego chcesz zawrzeć małżeństwo w Kościele?
- Czy wiesz i akceptujesz to, że małżeństwo między ochrzczonymi jest sakramentem?
- Czy chcesz zawrzeć małżeństwo zgodnie z nauką Kościoła jako wymagające dozgonnej wierności i nierozerwalne do śmierci?
- Czy zgadzasz się z nauką Kościoła na temat małżeństwa? Jeżeli nie, dlaczego?
- Czy dopuszczasz rozejście się w przypadku trudności w małżeństwie? Jeśli tak, to czy dopuszczasz jedynie separację bez możliwości zawarcia nowego małżeństwa, czy też dopuszczasz rozwód i możliwość zawarcie nowego związku?
- Czy chcesz przyjąć w małżeństwie potomstwo i po katolicku je wychować?
- Czy znasz i akceptujesz nauczanie Kościoła o ochronie życia ludzkiego i odpowiedzialnym rodzicielstwie?
- Czy w rodzinie były przypadki choroby psychicznej?
- Czy któreś z narzeczonych leczy się lub leczyło się psychiatrycznie? Czy nie przechodzi lub przechodziło terapii psychologicznej?
- Czy u drugiej strony dostrzegasz jakiejś zachowania i cechy, które niepokoją i rodzą obawy o powodzenie małżeństwa?
- Czy ktoś spośród osób bliskich poważnie odradzał zawarcie tego małżeństwa? Kto i z jakiego powodu?
- Czy nie nadużywają alkoholu, używają narkotyków lub innych środków odurzających? Czy nie mają innych nałogów (np. hazard)?
- Czy są stawiane jakieś wymagania od których uzależnia się zawarcie lub trwanie małżeństwa?
- Jakie jest stanowisko drugiej strony w tej sprawie?
- Czy narzeczeni sami dobrowolnie podjęli decyzję zawarcia małżeństwa?
- Czy komuś, poza nimi, szczerze zależy na zawarciu tego związku?
- Czy nie ma nacisku ze strony rodziny lub otoczenia? (np. ze względów materialnych, społecznych, obawy zniesławienia, np. z powodu ciąży)?
- Czy narzeczeni nie tają przed sobą okoliczności mogących zakłócić wspólnotę życia małżeńskiego, np. posiadanie potomstwa, niepłodności, nałogów, obciążeń lub zobowiązań moralnych, prawnych i finansowych?
- W przypadku małżeństw mieszanych obrządkowo:
- jeśli narzeczony jest obrządku wschodniego: Czy narzeczona chce przejść na obrządek narzeczonego?
- jeśli narzeczona jest obrządku wschodniego: Czy któreś z narzeczonych chce przejść na obrządek drugiej strony?
Krzysztof Zieliński
Od 2008 roku współtworzy Oblackie Duszpasterstwo Młodzieży NINIWA, co jest jednocześnie pracą i życiową misją. Współorganizuje i animuje wydarzenia, pisze artykuły, redaguje treści książek i robi znacznie więcej. Człowiek orkiestra.