10 stycznia| Wiadomości

Po co nam chrzest?

Chrzest święty to jedyny sakrament, który jest konieczny do zbawienia. Często wiemy o nim niewiele albo nic.

Aby zrozumieć, dlaczego Kościół chrzci wszystkich, którzy chcą do niego dołączyć, należy zajrzeć do Ewangelii, gdzie czytamy: „Idźcie więc i nauczajcie wszystkie narody, udzielając im chrztu w imię Ojca i Syna, i Ducha Świętego” (Mt 28,19). To słowa wypowiedziane przez Jezusa zaraz po zmartwychwstaniu. W innym miejscu, jeszcze przed wydarzeniami paschalnymi, zapowiedział: „A Pocieszyciel, Duch Święty, którego Ojciec pośle w moim imieniu, On was wszystkiego nauczy i przypomni wam wszystko, co Ja wam powiedziałem”(J 14,26). Dlaczego mówiąc o chrzcie przywołuję osobę Ducha Świętego?

Pełnia Ducha Świętego 

Rzadko kto myśli o skutkach sakramentów, w których otrzymujemy znaki obecności trzeciej Osoby Trójcy Świętej. W chrzcie, po polaniu wodą (materia) i wypowiedzeniu formuły (N.), ja Ciebie chrzczę w imię Ojca i Syna, i Ducha Świętego” (forma) człowiek otrzymuje pełnię Ducha Świętego. Dlatego właśnie chrzest, nie bierzmowanie, trzeba nazywać sakramentem pełni Ducha Świętego. Od tego momentu stajemy się dziećmi Bożymi, zostajemy wszczepieni w Kościół, a co za tym idzie, również w Chrystusa. Zostają zmazane wszystkie grzechy, począwszy od pierworodnego. Stajemy się święci, czego wyrazem  biała szata oraz imię. Nie ma sensu toczyć batalii o to, w jakim wieku należy przyjmować chrzest, ale o to, jak przygotować się do uczestnictwa w liturgii chrzcielnej. 

Katechumenat i katechezy chrzcielne 

Kodeks Prawa Kanonicznego mówi o konieczności świadomego przystępowania do sakramentów. W wypadku małych dzieci wymaga się tej świadomości od tych, którzy chcą, aby dziecko przez nich przyniesione zostało wszczepione w Kościół, co domaga się przygotowania. Dorośli, którzy pragną chrztu, rozpoczynają katechumenat, czyli czas poznawania podstaw wiary. Katechezy te prowadzone są czasem nawet kilka lat i najczęściej kończą się w noc Wigilii Paschalnej, podczas Liturgii Chrzcielnej. Wtedy nowo ochrzczony rozpoczyna nowe życie i poznaje Chrystusa, który w pełni objawia się Kościołowi (Kan. 851).

Oczekiwanie na włączenie do wspólnoty Kościoła czy to dziecka, czy osoby dorosłej winno być przeżywane nie tylko przez osoby ściśle związane z kandydatem, ale przede wszystkim dotyczy wspólnoty lokalnej, która będzie świadkiem przyjęcia kolejnego chrześcijanina do swojej społeczności. Nieprzypadkowo, gdy kapłan pyta rodziców i chrzestnych o to, czy wyrzekają się szatana i wszystkiego, co prowadzi do grzechu, a także podczas potrójnego wyznania wiary w prawdy kerygmatyczne – w obecność Boga Ojca, Syna i Ducha Świętego, wszyscy członkowie wspólnoty winni przypomnieć sobie swój własny chrzest. Każdy na mocy chrztu świętego jest zobowiązany do życia wiarą we wspólnocie Kościoła, w którym znajduje się najpewniejsza droga do zbawienia. To w nim najłatwiej rozeznawać swoje indywidualne powołanie. 

Furtka 

Chrzest jest pierwszym sakramentem koniecznym nie tylko do zbawienia, ale również do przyjęcia pozostałych sakramentów. Jest przełomowym wydarzeniem życiu każdego chrześcijanina, ponieważ, jak mówią święty Paweł i Magisterium Kościoła, zanurza nas w męce, śmierci i zmartwychwstaniu Jezusa Chrystusa (Rz 6,3-4,11), czyniąc nas nowym stworzeniem, przyoblekając w Chrystusa” (por. Obrzędy chrztu świętego).

Czy jesteśmy świadomi swego obowiązku? 

W przypadku dzieci chrzest wiąże się z podjęciem zobowiązania przez rodziców i chrzestnych do tego, aby wychować małego człowieka w wierze. Bycie chrzestnym nie polega na dawaniu prezentów i rozpieszczaniu chrześniaka przy okazji imprez rodzinnych.

kontynuację tekstu znajdziesz tutaj

Źródło: https://misyjne.pl/182770-2/ | Klaudia Krzewina

Marcin Szuścik

Członek ekipy biura NINIWY. Młody mąż i ojciec. Uczestnik wypraw NINIWA Team. Triathlonista amator.