21 marca| Wiadomości

Bazylika Świętego Piotra w Minecrafcie. Watykan i Microsoft opracowały grę

Bazylikę św. Piotra codziennie odwiedza do 60 000 osób. Od teraz można wędrować po słynnej papieskiej świątyni korzystając z laptopa lub konsoli.

Chodzi o interaktywną grę komputerową, która łączy historię i sztuczną inteligencję, dając możliwość zwiedzania Bazyliki Watykańskiej. Odtworzone scenariusze oferują cyfrowo zrekonstruowany świat, środowisko graficzne z treścią, w której łączą się piękno i duchowość.

Projekt, który przybliża ludziom bazylikę

Inicjatywa została zaprezentowana podczas konferencji prasowej w Watykanie. Kard. Mauro Gambetti wskazał na cel projektu: „przybliżyć Bazylikę Świętego Piotra ludziom poprzez sztuczną inteligencję, a także zachęcić do duchowego doświadczenia” podczas odkrywania Bazyliki. Hierarcha przypomniał, że Papież Franciszek w liście do redakcji Corriere della Sera podkreślił, jak konieczne jest „rozbrojenie słów”. Zamiast tego niezbędne jest „uzbrojenie serc w pragnienie piękna i braterstwa”. Taka jest intencja powstania gry: „Tu jest Piotr”.

„Dzięki Microsoft i Minecraft – dodał kardynał – pomyśleliśmy szczególnie o świecie dzieci i najmłodszych, proponując im również możliwość poznania Bazyliki Świętego Piotra”. Gra została zrealizowana „dzięki sprawdzonej synergii między humanizmem a technologią”.

Msza w Robloxie. Świętokradztwo czy szukanie Boga?

Piękno gry

Dla kard. Gambettiego gra wideo ma przede wszystkim wartość pedagogiczną: dzieciom oferuje się „narzędzie do nauki podczas zabawy i zabawy podczas nauki”. „Ci, którzy zagrają w tę grę wideo – powiedział hierarcha – będą mieli okazję spróbować swoich sił w kreatywnych działaniach architektonicznych, odkryć historię bazyliki, odrestaurować ją, wejść w ukryte znaczenia; a także doświadczyć razem z innymi budowania i wygrywania w duchu braterstwa”.

400 000 zdjęć wykonanych dronem

W ramach projektu AI w Bazylice św. Piotra latem 2023 roku dwa drony wykonały 400 000 zdjęć bazyliki, a z pomocą  sztucznej inteligencji stworzono “cyfrowego bliźniaka” budowli. W bazylice watykańskiej przygotowano również dwie wystawy oraz stronę internetową, która umożliwia zwiedzanie słynnej katedry z dowolnego miejsca na świecie. Pomysłodawcy tłumaczą, że celem połączenia dziedzictwa kulturowego i gier jest dotarcie do nowych i młodszych grup docelowych.

W grze, której nazwa pochodzi od starożytnego napisu na grobie św. Piotra: „Piotr jest tutaj”, uczniowie i studenci otrzymują zadania związane z renowacją bazyliki. Na przykład proszono ich o wykonanie baldachimu Berniniego, różnych posągów lub grobu św. Piotra. Wyświetlane są przy tym krótkie informacje na temat poszczególnych elementów.

Czy niewierzący może uczestniczyć w liturgii, tylko dlatego, że go fascynuje pięknem?

Pozytywne wykorzystanie sztucznej inteligencji

Allison Matthews, szefowa działu Minecraft Education w firmie Microsoft, powiedziała, że partnerstwo z Watykanem jest dla firmy jednym z najbardziej cenionych. Jej zdaniem, gra ma na celu urozmaicenie lekcji. „Kreatywnie przesuwając bloki można tutaj budować lepszy świat” – stwierdziła.

Mauro Antonelli z włoskiego Ministerstwa Edukacji mówił o wyjątkowym przykładzie wykorzystania nowoczesnej technologii. „Gra może  być wykorzystywana w sposób negatywny, ale w tym przypadku gra jest innowacyjna i pożyteczna, ponieważ przybliża nas do historii, sztuki i naszych korzeni w ogóle” – podkreślił.

Prawdziwymi bohaterami są gracze

W wywiadzie udzielonym Vatican News kard. Gambetti zauważył, że „ta gra wideo została zaprojektowana jako pomost między tym, co należy do człowieka, a tym, co udostępnia technologia”. Odnosząc się do rodziców, którzy słusznie martwią się, gdy widzą, że ich dzieci spędzają zbyt dużo czasu przed grami wideo, kardynał powiedział, że w tym przypadku „można być spokojnym: jest to gra, która pozostawia czas graczom, nie są oni wciągani do wirtualnego świata, ale są bohaterami”.

Watykańskie pojazdy wyłącznie elektryczne w 2030 roku

Gra, która nie znieczula

Wirtualne scenariusze mogą mieć realny wpływ na wiedzę. Allison Matthews z Microsoftu przypomniała o potencjale gier wideo: „Minecraft, w szczególności jest wirtualnym światem bez ograniczeń, platformą do nauki”. Łącząc się ze Stanów Zjednoczonych, prezes Microsoftu Brad Smith wyraził entuzjazm dla projektu, nazywając go ważną okazją do szerzenia wiedzy o Bazylice Świętego Piotra na skalę globalną.

Abp Carlo Maria Polvani, sekretarz Dykasterii ds. Kultury i Edukacji, zauważył następnie, że „ta gra wideo pozwoli milionom uczniów odkryć niezwykłe dziedzictwo, nie tylko historyczne, Bazyliki Świętego Piotra”. „Żyjemy w świecie, w którym gry wideo mają tendencję do znieczulania graczy”. W tym przypadku „gry zamiast tego proponują multidyscyplinarne tematy dydaktyczne i realizowane są również formy inkluzywności”. Ks. Enzo Fortunato, dyrektor redakcyjny magazynu „Piazza San Pietro”, wyraził na koniec życzenie: „Chcielibyśmy, aby ta gra stała się oficjalną grą drugiego Światowego Dnia Dziecka, zaplanowanego na 2026 rok”.

Jak grać?

Uczniowie i nauczyciele mogą uzyskać dostęp do bezpłatnej wersji próbnej Minecraft Education, pobierając aplikację i logując się za pomocą konta Office 365 lub Microsoft 365 Education. Nauczyciele mają również dostęp do gotowego do użycia w klasie programu PowerPoint z przygotowanymi instrukcjami i zeszytami ćwiczeń dla uczniów, które zachęcają do zaangażowania i kontekstowego zrozumienia każdego miejsca dostępnego w grze.

KAI

niniwa.pl

Redakcja portalu niniwa.pl