Internetowy savoir-vivre
W Internecie, podobnie jak w „prawdziwym” życiu, istnieją pewne reguły porozumiewania się z innymi. Czy znasz zasady netykiety? Netykieta to […]
W Internecie, podobnie jak w „prawdziwym” życiu, istnieją pewne reguły porozumiewania się z innymi. Czy znasz zasady netykiety?
Netykieta to rodzaj niepisanych, ale przyjętych i przestrzeganych przez internautów zasad komunikowania się m.in. na portalach społecznościowych. To rodzaj internetowego savoir-vivre.
Ą, ę
Traktuj innych tak, jak sam chciałbyś być traktowany – tę zasadę powinniśmy stosować w praktyce tak w życiu realnym, jak i wirtualnym. Dlaczego to takie ważne? Dlatego, że to jak się zachowujemy, co i jak piszemy w Internecie, ma znaczenie. Stosowanie dobrych praktyk buduje kulturę bezpiecznej sieci.
Netykieta to nic trudnego. Warto pamiętać o kilku zasadach:
– Wyrażaj się jasno i precyzyjnie,
– Szanuj innych,
– Bądź uprzejmy i profesjonalny.
Jasno i precyzyjnie, czyli jak? Przede wszystkim dbaj o staranny język – stosuj ortograficzne, gramatyczne i stylistyczne zasady. Ponadto, pisz na temat, rzeczowo i konkretnie. Lubisz emotikony? Kto nie lubi… 😉 <3 Pamiętaj jednak, aby z nimi nie przesadzać. Używaj ich tylko w nieformalnych kontaktach.
Szanuj innych, czyli staraj się wyrażać swoje opinie kulturalnie. Jeśli cytujesz czyjeś słowa, pamiętaj o podaniu autora. Jeśli prowadzisz bloga lub stronę internetową i chcesz opublikować tam czyjeś zdjęcia lub bezpośrednie linki – zadbaj o zdobycie na to zgody. A teraz najważniejsze:
– Nie obrażaj,
– Nie używaj wulgaryzmów,
– Nie trolluj, czyli nie prowokuj innych tylko po to, by ich zdenerwować lub wywołać bezcelową dyskusję,
– Nie spamuj – nie rozsyłaj niechcianych wiadomości bez uzyskania zgody odbiorcy,
– Nie kradnij czyjejś własności intelektualnej,
– Nie lajkuj stron/zdjęć/postów, które krzywdzą innych.
Z wyrazami szacunku
– Zachowujmy się w sieci tak samo, jak w osobistym kontakcie. Warto pamiętać o przedstawianiu się i o formach grzecznościowych – mówi Marta Witkowska z Akademii NASK. – Uważajmy też na żarty – nie każdy ma podobne do naszego poczucie humoru. Jeśli ktoś słabiej radzi sobie w sieci, nie krytykujmy i nie wyśmiewajmy go. Wręcz przeciwnie – bądźmy pomocni – dodaje ekspertka. Czy wiesz, że używanie wielkich liter w internetowej dyskusji traktowane jest jako krzyk? Dlatego – unikaj tego. A co w Internecie oznacza „być profesjonalnym”? Zacznij od szanowania swojej i innych prywatności – pomyśl i/lub zapytaj o zgodę, jeśli chcesz upublicznić jakąś informację. Dbaj o porządek na swoich profilach w mediach społecznościowych czy blogu – usuwaj np. nieaktualne linki, sprawdzaj źródła informacji. Usuwaj z sieci blogi/strony/konta, których nie używasz. A teraz absolutna podstawa:
– Nie plotkuj,
– Nie zaśmiecaj konta, bloga, maila drugiej osoby spamem,
– Nie flooduj, czyli unikaj wielokrotnego wysyłania wiadomości, powtarzania znaków, emotikonów, czyli zalewania i zaśmiecania sieci niepotrzebnymi treściami,
– Nie rozpowszechniaj nieprawdziwych informacji.
A jeśli widzisz, że ktoś łamie te zasady – a nawet prawo – działaj. Pierwszy ruch – zgłaszaj to administratorowi strony. Jeżeli sprawa jest poważniejsza, poinformuj o tym odpowiednie osoby.
Jeśli zaobserwujesz niepokojące zjawiska, nie wahaj się i tym poinformować:
– https://incydent.cert.pl – tutaj zgłaszaj incydenty naruszające bezpieczeństwo w sieci,
– https://dyzurnet.pl – tutaj przyjmowane są zgłoszenia dotyczące nielegalnych treści w Internecie.
Zapamiętaj te adresy. Nigdy nie wiadomo, kiedy mogą się przydać.
I jeszcze jedno, ale o tym opowie Ci raper Łona: